» Domov » Galďż˝ria » UZ 08 / Stano Masár: Bez názvu, 1999

UZ 08 / Stano Masár: Bez názvu, 1999


UZ 08 / Stano Masár: Bez názvu, 1999
UZ 08 / Stano Masár: Bez názvu, 1999. Objekt, drevo, v. 73,9 cm / zbierka GMB, pôvodne v zbierke Galérie Cypriána Majerníka

„Podstatou umenia Stana Masára je (…) záujem o komunikáciu s divákom, čo však vyžaduje veľkú mieru aktivity a znalosť umenia zo strany participujúceho vnímateľa.“
Gábor Hushegyi

O AUTOROVI A DIELE
• Stano Masár (1971, Bratislava) vyštudoval Pedagogickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave
a doktorát si robil na Vysokej škole výtvarných umení. V tvorbe programovo reaguje na diela z dejín umenia a nadväzuje najmä na autorov konceptuálneho umenia, na začiatku ktorých stojí tvorba a osobnosť Marcela Duchampa. Podobne ako on aj Masár využíva stratégiu ready‑made – prácu s každodennými sériovo vyrábanými predmetmi, ktoré kladie do nových, nečakaných súvislostí. Niekedy sú takmer
na nerozoznanie od bežne používaných predmetov a zažívaných situácií, s ktorými skoro splývajú a kladú nároky na pozorovacie schopnosti diváka.
• Dielo Bez názvu je objektom vytvoreným z dvoch stoličiek, postavených na seba podobne ako v detskej stavebnici. Neslúžia už svojmu pôvodnému účelu, nedá sa sadnúť si na ne. Ak by sme to skúsili, ohrozili
by sme seba aj dielo. Spomínaš si z dejín umenia na dielo, v ktorom je použitá stolička ako námet obrazu, sochy, alebo ako reálny objekt?
• Jedno z najslávnejších zobrazení stoličky od Vincenta van Gogha (Van Goghova stolička, 1888) vyjadruje jeho samého, je formou jeho skrytého autoportrétu. Ďalšou slávnou stoličkou je prvý ready‑made Marcela Duchampa (Koleso od bicykla, 1913) alebo inštalácia Jedna a tri stoličky Josepha Kosutha (1965), v ktorej vystupuje reálna stolička, fotografia stoličky a slovníková definícia stoličky. Ktorá z nich je najskutočnejšia? Je možné, že dejiny umenia 20. a 21. storočia by sa dali napísať prostredníctvom zobrazenia stoličky.
Do rodiny týchto „stoličkových“ diel sa zaraďuje aj tá od Stana Masára. Samozrejme, každý umelec hľadá osobitý spôsob vizuálneho vyjadrenia a stolička mu slúži iba ako materiál na tlmočenie ideí.

NÁMETY NA DISKUSIU
• V tvorbe Stana Masára je prítomný prvok hry a absurdity – jeho predmety už neplnia svoj pôvodný účel. Slúžia nám ako metafory, prirovnania k životným udalostiam a situáciám, ktoré nie sú vždy také,
ako si ich naplánujeme. Niekedy nás dokážu prekvapiť a ak ich neberieme príliš vážne, možno aj rozosmiať.
Stala sa ti v živote situácia, ktorá sa zmenila z vážnej na humornú?
• Stolička je prirodzenou súčasťou každodenného života. Na koľko stoličiek si denne sadneš ty?
Na koľkých si dnes už sedel/‑a a aké stoličky to boli? Ktorá je tvoja obľúbená?
• Čo vám napadne, keď sa povie stolička? Zahrajte sa na asociácie, kde na začiatku poviete slovo stolička (nahradiť ho môže aj akýkoľvek iný predmet) a postupne budete vyslovovať slová, ktoré vám pri tomto slove napadnú ako prvé. Od stoličky sa tak možno dostanete k úplne inej oblasti.
• V akom vzťahu sú stoličky v diele Stana Masára? Dá sa k nim vymyslieť príbeh? Ide o rovnakú stoličku
v inej mierke, alebo sa stoličky líšia? Aké rôzne vzťahy a vlastnosti medzi dvoma predmetmi z nich vieme vyčítať
• Aké rôzne slová sa dajú poskladať z písmen slova stolička?
• Stáva sa ti, že si všimneš veci, ktoré si iní nevšimnú? Napríklad pokrivenú lampu, poškodenú lavičku pripomínajúcu sochu, roztrhnutý plagát, z ktorého vypadnutím písmen vzniká celkom nový význam, alebo stratenú rukavicu v tráve? Skús ich fotograficky zaznamenávať. Aký príbeh majú veci, ktoré každodenne používame, a ktoré predmety potrebuješ mať stále pri sebe?
• Čo znamená výrok „sedieť na dvoch stoličkách”?

AKTIVITY
• Stolička má svoje miesto v detstve asi každého z nás, keď sme si z nich stavali vláčiky či bunkre.
Skúste vytvoriť zo stoličiek, ktoré nájdete v triede či v škole, vlastnú podobu stoličkovej inštalácie.
• Skúste veľmi nenápadne pozmeniť v triede niečo, čo má svoje zaužívané miesto. Všimnú si to ostatní?
• Vyberte si z vreciek či školských tašiek predmety, ktoré v nich nosíte, a vytvorte z nich navzájom príbehy, ktoré fotograficky zdokumentujete.
• Čo o nás prezrádzajú predmety, ktoré nás obklopujú, napríklad doma v našej izbe alebo v školskej triede? Vytvorte si pôdorys izby alebo triedy a predmety v nej skúste fiktívne popresúvať.
• Dielo Stana Masára by v rôznych prostrediach vyznievalo odlišne – predstav si, že by bolo umiestnené
v škôlke, v riaditeľni, na podstavci na námestí či školskom dvore ako socha alebo v čakárni u lekára. Vytvor jeho koláže či fotomontáže. Ako by sa menili jeho významy?


Vzdelávací program Galérie mesta Bratislavy
Made by TRIAD Advertising | Powered by SIMPLE WEB